AWBR training succes

WonderWhy is lekker aan het trainen geslagen. Natuurlijk zijn wij er totaal voor om docenten de kneepjes van het vak te leren. Van het vak, of de kunst, van het Filosoferen met Kinderen. Hoemeer er gefilosofeerd wordt met de jeugd en jongeren, hoe beter. Daar leren ze alleen maar van, worden ze toleranter van, wijzer, kritischer, flexibeler, noem maar op.
En ook al kun je niet meteen in één training de meest filosofisch verantwoorde les geven, alle beetjes helpen: een Socratische houding, een verdiepende vraag, het onderscheid tussen vragen en meningen, ruimte voor verschillen, de verantwoordelijkheid voor de meningsvorming bij de kinderen zelf leggen. Alleen maar mooi meegenomen. 

Daarom zijn wij druk bezig, zoals in onze vorige blogpost duidelijk werd, bij de Jeugdtheaterschool Zuidoost, daarnaast in onze eigen training (op inschrijving), ook in opdracht van het scholenbestuur AWBR (Amsterdam West Binnen de Ring). Op 5 maart 2013, tijdens een bijscholingsdag in de Joop Westerweelschool, waarin iedere docent de kans kreeg om 2 inspirerende workshops naar keuze te volgen, trainden we 2 keer 20 docenten. Het was een spoedcursus: in 5 kwartier de belangrijkste handvaten. Nee het was niet makkelijk. Maar inderdaad, degene die doorheeft dat het niet simpel is, heeft het waarschijnlijk juist goed begrepen!
Aan de lachende bedankende gezichten en gesprekken achteraf af te meten, was de training geslaagd. We hopen dat iedereen het een en ander meeneemt de klas in.