Leerlijn Filosoferen met Kinderen

Eigenlijk zou iedere school natuurlijk het Filosoferen in het curriculum van de school moeten opnemen. Docenten zouden iedere week een uurtje kunnen filosoferen, of zelfs andere schoolvakken (zoals biologie, godsdienst of het bespreken van het nieuws of dagelijkse zaken) ermee kunnen aanvullen. 
Maar ook door een externe leerkracht zoals die van WonderWhy kan natuurlijk een leerlijn op school worden verzorgd. Basisschool de Corantijn wil dit!

Door een ouderinitiatief is er op de Corantijn een begin gemaakt aan dit mooie plan en WonderWhy heeft vandaag, 11 maart 2013, de eerste les gegeven. We beginnen met de kleuters. Vier kleuterklassen, iedere klas een half uurtje. Het is een project van zes lessen en volgend jaar krijgt deze klas wéér filosofie. En daarna weer. Kortom, ieder jaar. Zo bouw je echt iets op, een vaardigheid die zeker weten beklijft.

Het project is door de ouders zelfs voorzien van een projectnaam, Wijze Uiltjes, en een logo. De eerste les kregen de kleuters allemaal een sticker, voor op hun trui, met een uiltje erop. Want zij zijn zelf vanaf nu zelf de Wijze Uiltjes. 

"Waarom denken mensen dat uiltjes wijs zijn?"
"Omdat het lijkt alsof ze slim zijn, want ze hebben zo'n rond brilletje op!"

"Als je dan nadenkt, waarmee doe je dat eigenlijk?"
"Met je hoofd!"
"Kan ook met je handen.."
"Nee met je hoofd, want daar zitten je hersens en die zitten niet in je handen of grote teen."
"Juf, in je hoofd, want als ik denk dan voel ik het daar."


Ook geïnteresseerd in een leerlijn? Neem contact met ons op!