Evaluatie filosofieproject door leerlingen

In groep 8 van de r.k. basisschool De Bron in stadsdeel Westerpark van Amsterdam, heeft WonderWhy gefilosofeerd, 8 lessen, over Identiteit. Onderwerpen als geloof, cultuur, persoonlijke identiteit, respect, gelijkheid, meningen en wetenschap, kwamen langs.
We vroegen na afloop hoe ze het hadden gevonden door middel van een vragenformulier. Dit is de uitslag.

1. Ik weet nu wat filosoferen is.
Mee eens: 27.
Wist ik al: 1.
Niet mee eens: 1.

2. Ik filosofeer nu ook wel eens op andere momenten dan in de filosofieles.
Mee eens: 12.
Ik filosofeerde ook al vóór de filosofielessen: 11.
Niet mee eens: 6.
Geen idee: 1.

3. Nadenken over filosofische vragen vind ik leuk.
Mee eens: 18.
Niet mee eens: 2.
Ik vind het niet leuk, niet stom: 4.
Geen idee/stomme vraag: 4.

4. Ik vind diep nadenken over mezelf leuk.
Mee eens: 13.
Niet mee eens: 4.
Ik vind het niet leuk, niet stom: 8.
Stomme vraag: 3.

5. Ik ben een beetje wijzer geworden van de filosofielessen.
Mee eens: 14.
Ik ben precies even wijs: 13.
Geen idee: 3.

6. Ik zou nooit iemand pesten of uitschelden om zijn cultuur of geloof of identiteit.
Mee eens: 13.
Misschien kan ik het wel eens per ongeluk doen: 14.
Geen idee/stomme vraag: 2.

7. Ik ben nu meer tevreden over mijn eigen identiteit dan vóór de lessen filosofie.
Mee eens: 5.
Niet mee eens: 4.
Ik ben precies even tevreden over mijn identiteit: 17.
Geen idee, ik snap de vraag niet: 2.

8. Ik weet nu beter wie ik ben.
Mee eens: 6.
Niet mee eens / ik weet precies even goed wie ik ben: 19.
Stomme vraag: 3.

9. Ik heb nu meer respect gekregen voor mensen die een andere mening hebben dan ik.
Mee eens: 8.
Niet mee eens / ik heb precies evenveel respect: 18.
Stomme vraag: 2.

Quotes uit de laatste, open vraag, wat ze het leukst hadden gevonden:

"Eigenlijk vond ik alles wel leuk alleen het leukste vond ik het onderwerp geloof, heel leuk omdat je eigenlijk meer te weten krijgt van andere geloven. Niet dat ik naar een ander geloof ga (ik blijf in mijn eigen geloof geloven) maar dat vond ik het allerleukst ook omdat ik wat heb verteld over mijn geloof. Dat was het DOEI anoniem..."

"Toen we over het geloof gingen praten en erom na te denken wie wat gelooft en wie niet."

"Ik vond persoonlijke identiteit het leukst omdat ik meer over mezelf weet xx anoniem"

"Het meest boeiende vond ik toch wel de les over "je eigen identiteit" omdat ik toen na die les meer wist over mijn klasgenoten dan eerst."

"Ik heb het diepst nagedacht over de les Geloof en die vond ik ook het leukst en ook boeiend. Het ging over je geloof en ik weet ook meer van andere kinderen hun geloof. Die andere 7 lessen waren ook best leuk maar van deze ben ik meer te weten gekomen van andere kinderen. Ik hoop dat u nog een keer terugkomt. Groetjes."

"Over respect want voor de lessen vond ik dat ik iedereen moest respecteren, maar na de lessen was ik van gedachten veranderd."

"Ik vond het ook heel leuk om over onze persoonlijke gegevens te praten en wat je daar aan kan veranderen en wat je niet kan veranderen."

"Over het onderwerp dat je twee verschillende hersenhelften (zou hebben) en wat er dan gebeurt met je. Of wat er met je gebeurde als je van geest zou wisselen."

"Ik vond het filmpje [over verschillende godsdiensten, van Hans Teeuwen, red.] het grappigst en het leukst maar wel een beetje erg en te grof."

"Ik mocht echt alles vertellen over dingen die ik belangrijk vind."

"Ik vond het erg leuk toen we een discussie hadden over spinazie. Want als het kleintje zich verheugt op het menu van tv en zijn moeder heeft die niet dan is dat best jammer."

"Ik heb bij alle onderwerpen even veel nagedacht en ik vond alles boeien. Omdat je dan echt realiseert wat filosoferen eigenlijk is en omdat ik het ook gewoon leuk vond.   "

"Ik vond de filosofielessen leuk want je had vragen waar je echt heel diep over na moest gaan denken en door moest denken."

"Over kunst en cultuur wist ik niet heel veel van en nu best wel dan daarvoor."

"Dat we over cultuur en wetenschap gingen praten. Nu weet ik meer over cultuur & wetenschap dan eerst!!!"

"De laatste les, toen ik de meest filosofische vraag had bedacht."