Testimonials

Reacties van leerlingen van de Joop Westerweelschool na afloop van twee lessen.


De filosofielessen waren heel erg leuk. Ik ben erg blij er mee en de klas ook. Bij filosofie denk je na over het leven. Wij hebben al twee lessen gehad en we krijgen er nog vier. Je iq gaat ook omhoog.
Onze juf is een wijsgeer van de filosofie.

Ahmet

De filosofielessen gaan goed. En ze zijn ook nog leuk. Ik vind het interessant en ook leerzaam. Ik denk dat de hele klas het leuk vind, want iedereen doet goed zijn best bij de lessen.
Ik heb ervan geleerd, dat het belangrijk is, om respect voor mensen te hebben, want dan word je namelijk ook gewaardeerd door andere mensen.

Aigan

Ik vind deze filosofieles heel erg leuk. De juf van de filosofieles is een wijsgeer. Een wijsgeer is iemand die diep over het leven nadenkt. Ik vind het een leerzame les. Het is een soort vreedzame school voor mij. Je moet goed respect tonen, je moet aardig zijn.
We hebben een filmpje op youtube gekeken. Een jongen vroeg zomaar: “wil je met me neuken”. Dat je gewoon moet zeggen: “ik vind je heel erg leuk”. En een oma vraagt: “mag ik hier zitten”? en dat meisje zegt: “nee, rot maar op grafzak!”. Dat is gewoon niet aardig. Onze klas toont heel veel goede reacties. Wij, allemaal hebben een eigen mening, want wij allemaal denken anders. Ik vind dit de leukste filosofieles ooit.

Romeo

Ik vind de filosofiejuffrouw een lieve juf. Ze doet haar werk goed. Ze geeft aan iedereen aandacht, dat vinden alle kinderen ook leuk, denk ik. Wij hebben veel dingen geleerd. We hadden het laatst over respect. Iedereen moest groepjes maken met vier kinderen. Ik had een groep met Aigan, Furkan en Ahmet. Wij gingen schrijven wat over respect denken en toen moesten wij lezen wat wij hadden geschreven.
Sümeyra

Ik vond de filosofieles heel erg leuk. Ik had er al heel veel van geleerd en we hebben pas twee van de zes lessen gehad. De eerste les ging over “waarheid/geen waarheid”. We moesten iets schrijven over wat jij leuk vond en daarna iets wat je denkt dat iedereen leuk vindt. Sommige kinderen deden raar en schreven allerlei dingen op, maar de meesten verzonnen leuke dingen. Daarna moesten we de blaadjes ruilen en opplakken waar je vond dat het hoorde: waarheid, geen waarheid, niks met waarheid te maken. De tweede les ging over respect. Eerst kregen we een filmpje te zien over mensen, die geen respect toonden en daarna kregen we een blaadje waarop een paar onderwerpen stonden. Per groepje van vier moest je vier onderwerpen kiezen en daarover praten. Toen iedereen klaar was, moest je zeggen waarom je die onderwerpen had gekozen.
Hodayffa

Ik vind filosofieles best leuk. Wat we aan het doen zijn: over belangrijke dingen praten. Het is zeg maar een debatgesprek waar je elkaar iets kan zeggen, bijv. Over wat je wel met elkaar eens bent en wat niet. Van wie we les krijgen is zelf een wijsgeer. Het is een mevrouw die diep denkt over haar leven. Deze week ging het over respect & gen respect. We hebben zelf een klein filmpje bekeken op youTube over een maatschappij. Het was verrassend leuk die les. We dachten bij het begin dat het zeker iets stoms was, maar het viel best mee. We moesten een paar dingen schrijven en erover praten, waarom we dat vinden. Het lijkt ook een beetje op de vreedzame school, daarom hoeven we tijdelijk geen vreedzame school te doen.
Laatst hadden we het over oorlog wat de meeste mensen wel dwars zit. We zeiden van, het zijn meestal dictators. Ze willen een groter land. Zoals Ousama Bin Laden, Hitler en veel meer. En hoe ze mensen behandelen. We moesten elkaars vragen beantwoorden en erover discussiëren. Het was iets als je eigen mening. En meestal kwamen steeds dezelfde kinderen aan het woord, zoals Fadla, Devrim, Furkan, Merve en ik. We probeerden iets duidelijk te maken aan elkaar. En wat ik verwacht voor de volgende vier lessen: het lijkt me superleuk. Ik weet niet wat ik eigenlijk nog mee ga maken. En mijn verwachtingen zijn erg hoog. Het is erg interessant en ik verheug me erop.

Kübra

Ik vind de filosofielessen erg leuk. Ik heb er erg veel van opgestoken. Ik heb ook meer respect voor ouderen en jongeren. En ik vind filosofie erg leuk. Bij filosofie gaat het om logisch denken en om de gevolgen van iets. Bijvoorbeeld een filosoof moet over de gevolgen van daden nadenken. Als filosoof ben je erg intelligent, want om filosoof te worden moet je een studie doen. Het IQ van een filosoof is daardoor ook altijd meer dan die van gewone mensen. De klas vond het ook erg leuk, want de meeste kinderen deden erg enthousiast mee. Filosofie is boeiend en leuk.
Furkan

Ik vind het heel erg leerzaam en leuk. De klas vind dat ook. De eerste les hadden we het over discussiëren. Iedereen had zijn eigen mening over iets. We hadden het bijvoorbeeld over of je iemand die dood is wel een mens noemt. De tweede les ging over respect. We hebben een filmpje over respectloos gezien. Ieder moest een onderwerp kiezen over respect. Bijvoorbeeld door respect te geven, krijg je respect. Sommige kinderen waren het ermee eens. Ik was het er niet mee eens, want als iemand bijvoorbeeld iets stoers doet, geef je respect. Dan krijg je geen respect terug, pas nadat je wat stoerder hebt gedaan.
Hicham