Filosoferen met kinderen over... homoseksualiteit

….. Als mijn kind homo zou zijn en hij had het aan mij verteld zou ik schrikken. Ik zou boos op hem zijn. Als hij echt homo is en hij maakt geen grapje, zou ik hem in laten slapen.
Als jij homo was en je ouders hadden dat met jou gedaan, vond jij het dan leuk?
Een kind is geen dier ofzo, dat je hem laat inslapen en een kind heeft liefde nodig van zijn ouders!
Juffrouw, je kan toch gewoon met een apparaat zien of iemand homo is of niet!
Echt niet!
Juf, net als je met een echo kan zien of hij down heeft bijvoorbeeld, kun je zien of hij homo is.
Homo zijn is geen zonde!
Als ik eerlijk zou zijn en mijn kind zou homo zijn, maar zo dat ik niet zag, dan zou ik het accepteren maar ik zou ook vragen wat voor reden hij heeft.
Wat zou een goede reden kunnen zijn voor homofilie?
Dat je zegt: ik wil met hem zoenen..
Als mijn kind homo was, moet hij het eerst tegen me zeggen en dan kan ik het accepteren.
Als hij het stiekem doet dan wordt het steeds erger.
Maar als ik er zelf achter zou komen, dan niet. Ja hij moet het eerst tegen me zeggen en als hij het niet zegt dan lijkt het alsof hij bang voor me is.
Zou het kunnen dat hij bang voor je is, niet voor jou maar voor je reactie?
Ja, dat kan, maar hij moet het toch maar zeggen.
Als mijn dochter zou zeggen dat ze op meisjes valt dan kan ze het zeggen.
Zoiets ben je gewoon. Je kunt niet zeggen: ik wil niet dat je homo bent.
Ik zou het met mijn moeder bespreken als kind en kijken of zij er iets van vindt.
Zoiets kan je niet verbieden, je kan niet zeggen je mag geen homo zijn, klaar.
Maar als ze dan ouder zijn...
Dus? Je kan het niet verbieden.
Sommige mensen kunnen ook zeggen: “Ik ben homo, ik heb geen reden en dat hoef ik ook niet te zeggen.” En als je dat niet accepteert, ga ik je slaan en je beroven en dan ga ik weg.
Maar hoe komt het dat het zo moeilijk is om te vertellen?
Omdat eigenlijk een man bij een vrouw hoort en vrouw bij een man en misschien accepteren je ouders het niet en ben je bang dat er ruzie komt en willen ze je nooit meer zien enzo.
Misschien ben je zelf ook niet echt blij dat je dat bent. 

"De ergste vorm van ongelijkheid is proberen ongelijke dingen gelijk te maken." Aristoteles (384 v.C. - 322 v.C.)

Juf, weet u hoeveel procent van de mensen homo is?
Juf: Ik heb wel eens gehoord dat uit onderzoek naar voren is gekomen 1 op de 10.
Dat is dus uit iedere familie met 10 mensen, is er eentje homo.
10%.
Ja, dus in deze klas ook.
Misschien vindt iemand het van zichzelf wel heel moeilijk.
Dan moet je het gewoon niet zijn.
Denken jullie dat het een keuze is?
(stilte)
Wie denkt er dat het een biologisch iets is?
Als je een man bent kan je gewoon geen vrouw worden! Dat is niet natuurlijk.
Als je niet weet dat je homo kán zijn, zou je dan nog homo zijn?
Als jullie zouden mogen kiezen, zouden jullie dan homo of lesbisch zijn?
Nee!
Ik zou bi zijn! Grapje.
Dat is dan wel een sterk argument. Er is bijna niemand die zelf ervoor kiest, dus je bent het of je bent het niet. Het is de maatschappij die het je moeilijk maakt.
Juf: het is niet de makkelijkste weg.
Ik zou wel een beetje gothic willen zijn, want gothic bén je gewoon. Niet dat je het wilt worden.
Sommigen kunnen het gewoon worden.
Mijn zus is al jaren lang gothic vanaf haar geboorte.
En dan ga je het nadoen en dan ben je een wanna-be gothic, of een wannabe Paris Hilton.
Maar als je lesbisch bent dan zit dat in je, maar je komt er pas achter als je 11 of 12 of 13 bent.
Ik ken ook zo’n jongen die is zo van “mag ik ook jouw lippenstift enzo”, en die was ook zo gay-achtig enzo.
En wilde je daar ook nog mee spelen?
Tuurlijk niet want hij was veel jonger.
Als je kind bent en je zit veel aan je geslachtsdeel dan zeggen ze dat je homo wordt.

“In het donker zijn alle kleuren gelijk.”
Francis Bacon (1561-1626)