Skittles en andere multiculturele issues

Laatst was één van ons in een klas. Iemand was jarig, er werd getrakteerd. Geen duidelijk anti-suikerbeleid op deze school, dus alle groep 8-ers werden verwend met een zakje Skittles.
Een jongen trok niet, zoals de rest, direct het plastic zakje open om de kleurige inhoud in zijn keelgat te gieten.
Bezorgd keek hij om zich heen en besloot maar hardop te vragen, zodat ook de juf het kon horen: 'Maar is dit wel halal?'
En toen plots sloeg alle stress van de afgelopen tijden naar het hoofd van de juf, blijkbaar.
'Halal?' vroeg zij hard, en er was een hysterisch toontje in haar stem te bespeuren.
'Hou toch eens op over dat eeuwige halal! Ik zal je eens even laten zien wat je met een zakje Skittles moet doen.'
De juf griste het zakje uit de handen van de jongen, trok het open en goot het haar mond in.
'Mmmm... lekker!' riep zij met mond vol.

Deze anecdote laat zien hoe multicultureel onbegrip in de klas tot pijnlijke situaties kan leiden.
Een onschuldiger incident vond plaats in de klas van een docente op de middelbare school laatst.
Ze vertelde erover achteraf. Een leerling zat keihard door de klas 'Allah Akbar' te schallen. Keihard.
Het klonk provocerend in haar oren. Ze vroeg hem om ermee op te houden.
'Hoezo?' antwoordde de jongen. 'Ik mag toch ook het Wilhelmus zingen?'
Blijkbaar waren voor hem een volkslied en een religieuze uitspraak vergelijkbaar en probeerde hij dit aan te wenden om het recht te krijgen om door de klas te schreeuwen.
Natuurlijk moest de jongen ophouden met schreeuwen, want de les moest beginnen.

Maar de docente was hoogst geïrriteerd en bleef met vragen achter: was de vorm van wat hij zei provocerend, of de inhoud? Waaraan had ze zich gestoord? Het volume, de agressie erachter, of de duidelijk islamitische kreet die tegenwoordig ook geroepen werd door terroristen tijdens een aanslag?

Dit en meer bespreken we tijdens de training Kinderlogica- filosoferen over heikele thema's in een multiculturele klas.
Weet je soms als docent ook even geen raad met subtiele kwesties die er in de klas spelen dankzij de zo gevierde diversiteit? Een filosofische houding is de oplossing en een filosofisch gesprek het middel om alles, ja echt alles, toch bespreekbaar te maken.

Schrijf je nu in! 

Data: 23 september, 4 november 2017, 3 maart 2018, 26 mei 2018 
Lees hier meer.