Filosofie en voorspellen

Soms is er een juf ziek en moeten leerlingen worden verspreid over andere klassen. Zo ook vandaag. In groep 8 zit een kind uit groep 3. Tijdens een individuele schrijfopdracht komt een groep 3-er naar me toe en vraagt:
'Wat is eigenlijk filosofie?'
Ik antwoord: 'Dat is nadenken over vragen waar eigenlijk geen antwoord op is.'
De jongen zijn ogen vliegen over het bord en daar komt hij een paar plaatjes tegen met moeilijke woorden. 'Voorspellen' is er één van.
'Oh is het dan hetzelfde als voorspellen?' vraagt hij.
'Nou, soms, als het over de toekomst gaat, dan lijkt het er wel een beetje op, want over de toekomst is vaak ook nog geen antwoord. Toch?' zeg ik.
Snel reageert hij: 'Nee, de toekomst kun je niet voorspellen, maar het verleden wel.'
Ik knik.
'Maar eigenlijk kun je de toekomst wel voorspellen, want bijvoorbeeld net zag ik een vlieg vliegen en nu weet ik dat ik hem dood ga slaan.'