Democratie door Filosofie

Het boek Democratie leren door filosoferen is uit. Ondertitel: Denken, dialoog en verschil in de basisschool.

Rob Bartels schreef eerder Filosoferen doe je zo, 1 & 2. Hij komt uit het jenaplanbasisonderwijs. Daar heeft hij het filosoferen met kinderen ontdekt. Hij heeft pedagogiek gestudeerd en nu werkt hij als docent aan de pabo van Inholland in Alkmaar. Bij de Universiteit voor Humanistiek doet hij onderzoek naar de relatie tussen filosoferen en democratische burgerschapsvorming. Ook is hij medewerker van het Centrum Kinderfilosofie Nederland.

Mooi dat dit boek is verschenen! Ongetwijfeld bepleit Bartels dat Filosoferen positief bijdraagt aan de democratische burgerschapsvorming. Wij, WonderWhy, bieden al jaren speciale Burgerschaps-series aan: Filosoferen over je Identiteit.
Goed dat er onderzoek gedaan wordt, dat er over gepubliceerd wordt, zodat de onmisbare onderwijsvorm een gangbare lesvorm kan worden in het basisonderwijs, net als techniek of gym.

De democratie als politiek fundament van onze samenleving zit in ons denken verweven: we hebben allemaal recht van spreken, zeggenschap. Je mag voor macht gaan, maar dan moet je steun hebben van mensen die het met je eens zijn. Wat je zegt moet logisch zijn en het algehele publiek is hiervan de common-sense jury.
Zo werkt het ook in een filosofisch gesprek in de klas. Leerlingen oefenen te redeneren, te luisteren, samen waarden af te wegen, en krijgen de boodschap mee: jouw mening telt en denk er vooral even goed over na.
Een goede voorbereiding op hun leven in deze democratie.