1 Gym filosofeert over Wetenschap

De Hugo de Grootschool, in Rotterdam, om precies te zijn in Charlois, door sommigen uitgesproken als Saarloos. Met die school werkt WonderWhy nu al 3 jaar samen, in de verzorging van mooie NaSchoolse Activiteiten. Filosofie natuurlijk.

De eerste serie is alweer afgerond. De leerlingen van de 1e klas konden naschoolse activiteiten kiezen en 12 gymnasiumleerlingen kozen voor filosofie. Anderhalf uur, dinsdag van 14:45 tot 16:15. 
Lang, zou je zeggen? 
Ze maken het prima vol.

Terwijl de eerste les over meningen, filosofie en o.a. Geert Wilders ging en de tweede over Respect, stellingen en argumenten, besloot ik de 3e les de leerlingen de kans te geven om de meerwaarde te kennen van het Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs dat zij genieten. Want ja, officieel gezien, bereiden VWO'ers zich voor op een Wetenschappelijke studie aan de universiteit.
Het thema was dus: Wetenschap.

Na het kijken van het eerste item (ongeveer 10 minuten) van deze serieuze Brandpunt-aflevering, die soms wat moeilijk was, werd iets duidelijk.
Wetenschap praat wel over 'weten', maar wie zegt dat het allemaal waar is wat de wetenschap nu denkt? 

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.


In iedere wetenschap zijn vragen te bedenken, soms fundamentele vragen en soms vragen over mysteries die de wetenschap misschien ooit tóch gaat oplossen.

Dit zijn de filosofische vragen die de leerlingen zelf verzonnen over de wetenschappelijke vakken die zij kennen:

Wiskunde: Bestaan er oneindige getallen? Hoeveel waarde heeft een getal? Heeft een rekenmachine altijd gelijk? Hoe weet je of het antwoord op de sommen echt goed is? Wie heeft gezegd dat het waar is dat 1+1=2? Waarom is 1+1=2 en niet 3? Wat zijn getallen? Wanneer kan je max stoppen met tellen?

Natuurkunde: Heeft een tweeling hetzelfde dna? Hoe is de natuur ontstaan? Waarom is gras groen? Is er echt buitenaards leven? Wat zorgt voor zwaartekracht?

Scheikunde: hoe is een molecuul ontstaan? Hoe zijn de stoffen op de wereld ontstaan? Wat is een stof? Hoe weet je wat je doet bij experimenten?

Biologie: Weten we alles over het menselijk lichaam? Kan de mens zonder bloed leven? Waarom hebben we botten? Groeien planten snel?

Aardrijkskunde: Waarom zij er verschillende landen en niet een geheel? Bestaat de wereld?

Geschiedenis: Bestonden de Romeinen wel? Hoe weet je of het waar is wat de historicus zegt? Was er een oerknal? Hoe weten de archeologen wat het is wat ze hebben gevonden, en van wat het is? Waren de uitvinders of onderzoekers wel degenen die het hebben uitgevonden? Is wat wij hebben verzonnen waar?



De leerlingen zijn 12 jaar en hebben nu een goede techniek om hun leraren goed te ondervragen over de lesstof die ze krijgen. En ondertussen hebben ze handvaten om zich te verwonderen over de aard van de wereld om zich heen. Want wat is een stof eigenlijk? Hoe zijn de stoffen op de wereld ontstaan? Waar komt de natuur vandaan?
Het zijn prachtige vragen. We zouden eigenlijk nooit mogen ophouden met deze vragen te stellen. Ze houden ons wakker en verwonderd. Ik hoop dat deze leerlingen uit Charlois ook zullen blijven doorgaan met vragen stellen. Hun leven lang.