Maar toch kenden zij al goed genoeg de taal om te kunnen filosoferen!
Het was heel interessant. Voor sommigen ging het wat te snel, maar ook voor hen is het al leerzaam om te luisteren. En anderen gingen helemaal los. Het thema waarheid kwam aan de orde, geloof in God, de ziel, homoseksualiteit, de vraag of je respect moet hebben voor iedereen, ook voor iemand als Hitler, en nog veel meer.
Een jongen gaf eerlijk toe dat hij homo's in de tram bijvoorbeeld altijd negeert. Waarom krijgt een homo minder respect? Een meisje: omdat het abnormaal is. En het gevoel dat je daar bij krijgt in je buik. Een mooi gesprek ontstond, waarin sommige leerlingen vragen stelden aan anderen: "Waarom is het abnormaal? Het komt toch vaak voor? En wat zou je zelf doen als je plotseling blijkt op een meisje te vallen?" Is homoseksualiteit een keuze of word je als homo geboren?
Het viel me op dat leerlingen elkaar in hun waarde lieten en tegelijk zelf eerlijk voor hun mening uitkwamen. Belangrijk om het onderwerp homoseksualiteit te bespreken, met alle jongeren, maar zeker ook met jongeren die in een andere cultuur zijn opgegroeid en nu te maken hebben met de legaliteit van homo-huwelijken en gay-parades.
Voor mij, Sabine, was het hoogtepunt een jongen, Nourredine, die zei: "Eigenlijk is het heel raar. Alles is ontstaan en alles heeft een functie." Hij keek me aan, verbijsterd en tegelijkertijd blij. Het ging over de vraag of God bestond en op dat moment verwonderde hij zich over het bestaan van alles. Dat zijn de momentjes waar ik als docent nog lang van kan nagenieten.