Winnende Dialoog Cosmicus


Op de werkweek op het Cosmicus Montessori Amsterdam hebben we met klas 1, 2 en 3 gefilosofeerd over politiek.
De eindopdracht voor klas 3 was: schrijf een dialoog Ć  la de Dialogen van Socrates, zoals die zijn opgetekend door Plato. Wat is de Ideale Staat? was de vraag.

Dit is de winnende dialoog.

S: Zeg me leerling, wat kan ik voor je doen?
A: Kunt gij me vertellen wat de beste staat is?
S: De beste staat, ligt diep in je hart.
A: Hoe bedoelt u?
S: Zoek in je hart, wat je wil en je zult het vinden.
A: Dankjewel meester, ik ga eventjes nadenken.
S: Is goed, mijn leerling.
Na 10 minuten denken
A: Ik heb het gevonden mijn meester.
S: En wat is het?
A: Een staat met maar een machthebber die alles bepaalt.
S: En waarom is dat goed?
A: Als een iemand aan de baas is, kan hij alles bepalen. Iedereen is niet hetzelfde.
A: Dat klopt mijn meester.

S: Hoebedoel je iedereen is niet hetzelfde?
A: De een is klein of groot de ander heeft een ander huidskleur of een ander geloof.
S: Dat klopt, maar we bestaan allemaal uit vlees en bloed en we ademen allemaal lucht toch?
A: Dat doen dieren toch ook?
S: Maar dieren hebben de capaciteit toch niet van de mensen?
S: Inderdaad.
S:  Dus wat denk je, dat de beste staat is?
A: Geen idee meester, wat denkt u?
S: Voor mij is de beste staat, een staat dat door het volk word geregeerd.
A: Maar waarom is dat goed?
S: Nou als iederen met elkaar praat, dat hoor je uiteindelijk tot een akkoord te komen.
A: Maar er zijn meningsverschillen, mijn meester.
S: Inderdaad, maar die kan je oplossen doormiddel van een goede articulatie, goede stereotypes en goed te overleggen zonder fysiek contact.
A: Maar er kunnen toch niet zoveel mensen aan de macht komen?
S: Inderdaad, daarom deel je de mensen op in kleinere groepen die uiteindelijk een leiders krijgen, dat gekozen word door het volk, dat hun representeert.
A: Dat is inderdaad een erg goeie staat mijn meester.
S: Inderdaad, vind je nu nog jouw idee goed?
A: Nee mijn meester.
S: Goedzo mijn leerling.
A: Meester?
S: Zeg het mijn leerling.
A: Hoe bent u zo slim, mijn meester?
S: Ik gebruik mijn hersenen mijn leerling, mijn hersenen.
A: Oh oke.

Gemaakt door: Mustafa, Furkan en Alperen 3v1.