Homoseksualiteit in het onderwijs

In deze periode van de Gaypride krijgt het thema homoseksualiteit weer even volop de aandacht. Op televisie komen jonge homo's schokkende verhalen vertellen in praatprogramma's, over hoe erg zij nog altijd gepest worden bij het uit de kast komen.
Een prachtig fotoboek wordt juist in deze periode gelanceerd. En bovendien wordt het thema Voorlichting weer eens goed op tafel gelegd. Het COC houdt een petitie, omdat er nog niet voldoende urgentie lijkt te zijn om het thema homoseksualiteit verplicht in het lespakket op scholen op te nemen.

Ook al werd in juni 2011 al een voorstel aangenomen in de Kamer, vóór de verplichting van het thema homoseksualiteit in het onderwijs, blijkbaar is er nog een beetje volksenthousiasme nodig om de Kamer de laatste push te geven. Die wordt nu verwacht in december 2011.

In dit licht kunnen we de lesmethode van WonderWhy aanraden. Een lesmethode over Liefde, Relaties en Seksualiteit, waarin ook homoseksualiteit een rol speelt. Temidden van thema's als geslachten, liefde, 'stop, hou op', bloot en schaamte, sex op internet en schoonheid in media, kunnen kinderen op ontspannen wijze met elkaar nadenken over het thema homoseksualiteit. Is het aangeleerd of aangeboren? Zou je het kunnen veranderen als je het zelf bent? Wat zou je doen als je beste vriend(in) homo blijkt? Mogen homo's trouwen?

Een goed gesprek waarin kinderen worden gewapend tegen vooroordelen, zónder de openhartigheid tegenover homoseksualiteit er zogenaamd 'in te rammen'. Kinderen mogen zelf hun eigen conclusies trekken uit het gesprek. Ze blijven vrij om hun eigen mening te bepalen.