Quotes uit de filosofieles

Cartesius uur
Keuzevak Burgerschap & Seksualiteit
Namen zijn gefingeerd.
Docent: Marinda Pieron

Over waarheid


Robin: Dus filosoferen is één ding van verschillende kanten bekijken?

Nikki: Iets is waar als ik het kan zien, als het een feit is.
Is alles wat je ziet een feit?
Raaf: Nee, want iemand kan ook waanbeelden hebben en bijvoorbeeld regen zien, terwijl het er niet echt is. Dan is het geen absolute waarheid, maar voor hem persoonlijk wel waar.
Daan: Er bestaat geen absolute waarheid die overal en altijd waar is.
Nikki: Als er geen absolute waarheid bestaat, dan is wat je net zegt Daan ook niet waar!
Daan denkt even na
Misschien bestaat er toch wel een zin die waar is: iedereen wil wel een prijs winnen.
Joy: Iets is pas waar als het wetenschappelijk onderzocht is.
Maar uitslagen blijken soms na 2 jaar niet waar of verouderd/achterhaald zijn
Robin: Iets kan ook even waar zijn!
Hagar: In de toekomst is alles nog mogelijk, dus ook dat iets waar is.
Misschien is iets op een andere planeet al waar en weten we dat niet of komen we er later pas achter. Dat er bijvoorbeeld leven is op Mars. We hebben het nog niet bewezen maar dat betekent niet dat het niet waar is.
Hagar: deze zin is waar –> DNA bestaat uit de volgende letters: ATGC
Raaf: Dat is een afspraak dat we dat zo noemen, dat betekent nog niet dat het waar is.
Duncan: Ik heb geen letters in mijn lijf!
Sue: Chinezen geven er weer andere tekens aan.
Raaf: Je kan de zin wel ‘waarder’ maken.
Dus taal maakt ook uit of iets waar is?
Raaf: Het moet heel precies geformuleerd worden; des te preciezer het geformuleerd is des te ‘waarder’ een zin is.
Chaima: Als iets niet altijd en overal waar is, dan is het niet waar
Avalon: Als iets soms wel waar is, dan is het zowel waar als niet waar
Nikki: We moesten een zin bedenken die waar was. Uiteindelijk bleek geen enkele zin die we bedacht hadden écht 100% procent waar te zijn. Dat vond ik wel bizar!


Over respect en geloof

Joy: Respect is een gevoel van binnen, dat je voor iemand hebt en vanuit dat gevoel komt een actie zoals opstaan voor iemand in de trein die ouder is.
Soulaimane:  Je moet niet alleen opstaan voor ouderen maar ook voor zwangere vrouwen en andere mensen die kwetsbaar zijn. Niet alleen voor de vrouw die zwanger is maar vooral voor het kind in haar buik die nog helemaal nieuw is en nog niets fout heeft gedaan.
Kai: Oudere mensen kunnen ook discrimineren of disrespectvol zijn; dus het hangt ervan af wie de oudere is – niet alleen het gegeven dat je oud(er) bent verdient respect.
Younes: Junkies verdienen geen respect; ze hebben geen respect voor zichzelf, waarom zou ik ze dan respecteren? …Iemand die aardig is voor mij verdiend mijn respect ook al heeft diegene een misdaad begaan.
Dus je vindt dat je respect moet verdienen?
Younes: Als iemand het geeft dan krijgt hij het ook van mij.
En als het nou een aardige respectvolle junk is?
Younes: Dan nog geen respect: ik heb last van je rook. En als ik last van je heb dan verdien je geen respect.
Nikki: Ik heb geen respect voor geloven die geweld gebruiken tegen mensen die niet of anders geloven.
Robin:  Maar dat zijn personen die het geloof interpreteren. Ik heb dan geen respect voor die persoon/personen maar wel voor hun geloof.
Raaf: Respect = elkaars talenten erkennen en waarderen.
Soulaimane : Respect leer je van je ouders.
Vaak moeten mensen veel dingen doen en laten voor hun geloof. Daar moeten ze hard voor werken. Daar heb ik respect voor.
Duncan: Ik heb geen respect voor de Scientology  kerk  en voor de Kerk  van het spaghetti monsters.
Joy: Ik ben pastafari! Ik geloof erin omdat ik geloof in de 8 liever nietjes, in plaats van de 10 geboden – de moetjes. Het is een statement naar de wereld.
Younes: Wat zijn de 8 liever nietjes?
Joy: Bijvoorbeeld liever niet mensen beoordelen op hun uiterlijk of geloof.
Younes: Daar heb ik wel respect voor.
Nikki: Geloof is als een sprookje!
Over ethiek

Raaf: Ethiek heeft te maken met nadenken over het leven.

Sue: als leider mag je niet denken aan je eigen belang. Dan moet je kiezen voor de meerderheid. Anders ben je geen goede leider.
Mike: Bij een keuze tussen leven en dood zou het niet moeten uitmaken of het om Obama gaat of de vuilnisman. Ik vind elk mensenleven waardevol. Ik zou niet kunnen kiezen.
Anass: Obama heeft meer macht, hij is belangrijker. Ze zijn wel gelijk maar hebben niet dezelfde waarde.

Shakira: Genetisch manipuleren, je kind is toch geen robot waar je aan kan blijven sleutelen?!
Younes: Je weet ook nog niet de mening van je kind. Dan beslis je zelf maar wel voor iemand anders.
Avalon: Straks gaat iedereen op elkaar lijken. Dat lijkt me niet ok en saai
Nikki: Ja, maar wat als het niet te stoppen is en dat dat dan de norm is en de rest van de ouders het wel doen maar alleen jij niet. Dan is alleen jouw kind anders.
Sue:  Als je dingen veranderd aan je kind dan is het niet meer jouw kind
Younes: Ik vind dat er onderscheid is tussen iets veranderen aan iemand voor het uiterlijk of iets veranderen omdat iemand ziek is. Het laatste is ok, het eerste niet.
Raaf: ik vond het interessant om te zien dat meningen, en daarmee de vraag of iets goed of slecht is, wordt beïnvloed door religie en je eigen situatie
Joyle: Ik vond het heel interessant en raar dat mensen niet hun eigen mening hebben maar de mening van God.
Over verandering

Soulaimane: De ziel van de mens is het vergelijken met de as van een boot. Die veranderd nooit.

Younes: Geld is overal hetzelfde.
Daan: Nee hoor, bij sommige stammen in de rimboe is een geit geld. En geld kan minder waard worden of verdwijnen.
Soulaimane: Het hangt dus af van de waarde die je eraan geeft. Geld is alleen belangrijk als we beslissen dat geld geld is en waarde heeft. Geld zelf is alleen papier.
Over cultuur en geaardheid

Nikki: Je geslacht zit in je hoofd en tussen je benen.
Je geslacht wordt voor je bepaald, dat kan je niet zelf bepalen.
Joy: Dat dat wat je bent en wat je niet kan veranderen wordt gebruikt  als scheldwoord lijkt mij heel erg.
Bedenk zelf nu eens een filosofische vraag over homoseksualiteit
Kai: Dus je vraagt ons om een vraag te bedenken waar eigenlijk geen antwoord op te geven is?
Joy: Ik weet er wel 1! Als het over je geslacht gaat….Wat is normaal?
Kai: Dat wat de meerderheid doet of vind?
Joy: En wat als de meerderheid nou abnormaal is of doet? Blijft het dan normaal?
Joy: Cultuur bepaalt hoe je tegen de wereld aan kijkt en dat is anders dan in een dorp als Waterland waar iedereen elkaar kent dan in een grote stad zoals Amsterdam waar mensen elkaar niet echt kennen. Dus waar je woont en hoe je je bemoeit met de mensen om je heen bepaalt hoe je denkt en kijkt naar de wereld.
Kun je ook geen cultuur hebben?
Raaf: Nee, als je alleen in een bos woont dan heb je ook je eigen gewoontes; dan is dat je eigen cultuur. Je kunt niet, niet een cultuur hebben.
Robin:  een berg is natuur
Raaf: niet als je er een mijn in maakt
Soulaimane: Ik draag soms een djellaba. Dat is niet vanwege mijn Islamitische geloof maar vanwege de Marokkaanse cultuur. In Nederland voel ik me een Marokkaan, in Marokko voel ik me een Nederlander.
Younes: Cultuur kan veranderen, het geloof staat vast in het heilige boek.
Shakira: Maar iedereen haalt weer wat anders uit het geloof.