Fragmenten uit de Baarsjes 2009

Van de lessen in de Baarsjes is het geluid opgenomen om na afloop boekjes te kunnen maken, als geschenk van stadsdeel de Baarsjes aan de kinderen en hun ouders. De boekjes zijn na te bestellen bij Uitgeverij Eigen Boek.



“Iedereen is een mens”. Wie heeft die stelling opgehangen bij ‘niet waar’?
Dieren zijn geen mensen.
En als je het over iedereen hebt, heb je het ook over dieren.
Kun je beter ‘alles’ zeggen!
Het is meer een mening, zoals zeggen dat je iets leuk vindt.
Is “iedereen is een mens” een mening?
Het is een feit.
Maar hij zegt dat het een mening is..
Het is toch waar dat iedereen een mens is?
Het heeft niets met dingen te maken.
Maar een dier noemen we niet ‘iemand’. Een dier heeft er niets mee te maken, een dier noemen we ‘het’.
Maar zij denkt dat als je iedereen zegt, dat je mensen en dieren en misschien nog wel meer bedoelt.
Met iedereen bedoelt hij of zij misschien alle mensen en niet alle wezens.
Dieren zijn geen iemand!
Dode mensen zijn geen mensen meer.
Ik vind het een hele goede opmerking, wie wil daarop reageren?
Hij heeft gelijk: je bent een mens als je leeft, en daarna ben je een hoop botten.
En dan ben je geen mens meer?
Dan is je lichaam gewoon niks, gewoon een paar spilken kalk.
Je bent gewoon dood, maar dat betekent dat je niks meer bent.
Dode mensen zijn wel mensen, want je zegt zelf “dode mensen”. Dus dan is het dus wel mens, want toen die dode mens nog leefde, ging die ook naar school, ging die eten, deed ie alles erop en eraan, wat alle mensen zouden doen, dus waarom is het dan geen mens? Het is wel een mens.
Je bent één dag een mens en de volgende dag ben je dood. Dus ik denk niet dat je geen mens meer bent, maar je bent gewoon dood, dus dan kan je niks meer doen.
Jij denkt je bent nog steeds een mens.
Maar je gaat toch niet ineens in een dier veranderen ofzo?
Maar sommige mensen van het Boeddhisme die geloven dat je na je dood een dier wordt. En niet iedereen kan een mens zijn. Als je dood gaat dan verander je wel, want je gaat dan naar een andere wereld ,want je hebt geen gedachten, je hebt niks om te voelen, je ademt niet meer. Dan ben je dood.
Aha dat vind ik een hele goeie, want jij schetst een paar criteria voor het mens-zijn. Dat is : gevoelens, gedachten...
Emoties
En als je dood bent, wat gebeurt er dan?
Als je as bent, dan ben je geen mens meer.
En ook niet als je begraven bent, want dan rot je weg.
Je ziel is weg dan.
Mevrouw, welk geloof heeft u?


Als je gelooft in God, dan is dat een overtuiging. Wat vinden jullie van de stelling: “godsdienstige overtuigingen moet je respecteren”?
Je moet respect hebben voor elkaars geloof.
En als iemand geen geloof heeft?
Ook respect hebben.
En jullie respecteren iedereen met een geloof en zonder geloof?
Ja.
Sommige mensen niet, maar ja.
Maar Christenen haten ons... want Geert Wilders is een Christen.
En er was iets in de krant met Geert Wilders en toen zei hij tegen mij “we gaan al die Christenen doodmaken.”
Okee, dus jullie hebben respect voor elk geloof, behalve voor Christenen.
Nee, dat was omdat Christenen ons haten. Vijanden.
Maar hoe kan dat dan, want we zeiden net dat we eigenlijk respect zouden moeten hebben voor ieders geloof.
Maar als ik in de krant lees dat Wilders Christen is, en zeg “hee, Christenen moeten dood”, dan is dat toch ook niet strafbaar?
Dat is denk ik wel strafbaar, want dat is bedreiging, dat is dan weer wat anders.
De uitspraak van Geert Wilders was “Verwijder het gezwel dat Islam heet.” Daardoor waren veel Moslims gekwetst. En toen heeft de rechter van het Hooggerechtshof gezegd: “Dat mag je wél zeggen, omdat het niet hebt over mensen, maar je hebt het over de godsdienst.”
Maar als je het over de godsdienst hebt, gaat het toch over de mens, over iemand.
Is het hetzelfde, als ik het over het Jodendom, als wanneer ik het over de Joden heb?
Jawel, dat zijn ze.
Het is jouw geloof, dat ben jij niet...
Juf, voel je je niet beledigd als jouw godsdienst wordt beledigd?
Nee ik voel me nooit zo beledigd. Ik ben zelf katholiek, maar ik voel me nooit zo beledigd.
Juf, hij zei toch dat Moslims wegmoeten.
Ja, maar deze uitspraak ging over de godsdienst. Niet over de mensen.
Als de godsdienst weg is, wat moet je dan?
Jullie zeggen dat de Islam hetzelfde is als Moslims. Even niet meer over Geert Wilders. Zien jullie het verschil tussen een godsdienst en de mensen die de godsdienst aanhangen?
Er is wel een verschil, wat sommige mensen zijn wel Joods, maar zijn geen Joden.
O ja, ik snap hem.
Weet je wat ik vind? Je komt op voor je godsdienst. Daarom heeft het ons geraakt. Ik ga toch ook niet zeggen: “Jij bent katholiek, je moet moslim worden, omdat je geloof niet meer mag in Nederland.”
Dat ben ik met je eens. Dat is heel intolerant hè, een heel geloof niet meer toestaan.


Wie is hier de baas in de klas?
Meester
Waarom is hij de baas?
Hij geeft ons les. Hij kan dingen over ons zeggen en wij kunnen niets over hem zeggen.
Hij is verantwoordelijk voor ons.
Heel goed. Wat betekent dat dan?
Als er iets gebeurt met ons is het eigenlijk zijn schuld.
Als je met voetballen over de bal struikelt, is dat zijn schuld?
Meester: ja, dat had ik niet moeten doen....